Samsara 70mm Cult Project

Samsara is the latest ambitious project of filmmaker Ron Frike, director of 1992 cult visual piece Baraka. An entirely non-verbal, non-narrative trek through a series of images captured over five years and 25 countries, the 70mm photography is the star here.

This is of course visually spectacular – some of the images that Fricke’s camera records are truly beautiful, taking in the stunning architecture of Buddhist temples, huge natural landscapes and even the chillingly poetic scenes in post-Katrina New Orleans. The format combines with stunningly deep colours and arresting time-lapse moments to create a real feast for the eyes, accompanied by an inventive soundtrack by Gladiator composer Lisa Gerrard, combining native folk songs with punchy modern strains.

The film does not contain a strict narrative, but there is a theme here for sure. Aside from a circular idea of birth, death, and rebirth, the film appears to be attempting to point out the damage of westernization to the depth of the world, and as a result does occasionally feel preachy. As the images flow naturally through the intricate splendour of the East to the disturbing workings of meat factories (enough to weaken the resolve of the most hardened carnivore), they do become less interesting. Losing that exoticism is of course necessary for the message the film is aiming for, but it does affect the enjoyment as the visuals lose some of their novelty. There is plenty to be happy about in all parts of the world, but Samsara seems to try and encapsulate too much across its running time to truly reflect this, feeling a touch heavy-handed on this score.

Pure arthouse cinema, Samsara is a truly remarkable achievement of photography, but like all arthouse products, the appeal of this depends entirely on your tastes. With no narrative or vocals to lead things along, this does feel like the most spectacular photo album you could find. If you’ve got one of those Facebook friends who seems to have been everywhere, and constantly posts new albums of their adventures, then you have some idea of what it feels like to watch Samsara.

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Ron Fricke, autor de “Chronos” y “Baraka”, firma con “Samsara” la obra mayor de su trilogía. Si en su mediometraje “Chronos”, el director buscaba en la expresividad de la imagen en el tiempo y en “Baraka” ofrecía una imagen caleidoscópica (y más humana) de nuestro mundo, con “Samsara” consigue el más difícil todavía, una conjugación de amor a la imagen y una reflexión ética de nuestro mundo.

“Samsara” pide un espectador capaz de mirar y pensar. No es “Samsara” una película adecuada para el espectador común, aquel que espera palabras, mensajes claros, direcciones. “Samsara” abraza desde el comienzo su carácter de rapsodia, de poema visual. Las imágenes dicen, pero connotativamente. En muchos compases, se puede asistir a “Samsara” bajo el hechizo de la imagen. Sin embargo, no es ésta la cualidad más señalada del trabajo de Fricke.

El director nos lleva de la mano de la imagen, estableciendo conexiones que repentinamente nos fuerzan a la reflexión: la perversa armonía de los mataderos, nos conduce a la manipulación del mercado sexual; la alucinógena armonía de Dubai, nos lleva a una reflexión sobre la artificialidad; la fascinante coreografía de los presos en Filipinas, dirige nuestra mirada a los ojos húmedos de un preso. Hay algo en ese bascular entre ética y estética que puede pasar desapercibido, y sería lástima. Fricke ha calculado cuánto de pensamiento late en la imagen comprendida: en ello radica la habilidad del filme.

Existen, no obstante, algunos momentos mejorables, momentos que ya eran perceptibles en anteriores filmes: abusos de la imagen programa (time-laps cinema), especialmente lastrante en “Chronos”, recaídas en el cliché (como en la contraposición de la mujer con velo musulmana y la publicidad de hombres en ropa interior) e inserción de forzados extrañamientos (como la performance del actor con barro en su rostro).

Todo eso lo disculpa una película que nace de la raíz de la tierra (metaforizada en las dunas del desierto) y vuelve a la tierra.

Hay momentos que les aseguro les conmoverán: la lágrima solitaria en el rostro de la geisha, el mandala de arena creado con primoroso detalle y vuelto confuso polvo al final del metraje. Ojos, miradas, conexiones que van de la causa a la consecuencia, y de la consecuencia al polvo, esto es lo que nos ofrece Fricke. Y en eso, el director nos ha dado una lección de verdadero cine. Obra maestra en el género, sin duda.

Lucien  Los Angeles (Estados Unidos)

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