Richard Mosse //// I N F R A

Over the past decade,Richard Mosse has worked in Iran, Pakistan, Haiti and the former Yugoslavia. But it his infrared images from the Democratic Republic of the Congo that caused a stir last year. Using a custom-built large format camera and Kodak Aerochrome, plus infrared colour film which was formerly deployed by the military to identify camouflaged targets, Mosse rendered the Congolese landscape a deep, unreal pink and the uniforms of the combatants a sickly shade of purple. The result was surprising, and surreal.

Like other “conceptual documentary photographers”, Mosse’s images blur the once-strict boundaries between art and reportage, and his images undoubtedly challenge the received conventions – and responsibilities – of documentary photography. Unlike Luc Delahaye, say, whose large format photographs from conflict zones have met with criticism for their alleged aestheticising of violence, Mosse’s vivid colour palette makes the Congolese landscape seem feverish, almost hallucinatory.

In a revealing interview in Aperture Magazine last year, he described how he began using infrared film. “I wanted to use a highly unstable infrared film technology as a way of thinking through the conflict in Congo. My concept was very raw and underdeveloped. Embarking upon the journey, I found myself challenged in many ways, not least because I had no knowledge of moving through this difficult land, and no experience of using this type of film. I was dealing with the unknown, negotiating my own ignorance. Since infrared light is invisible to the human eye, you could say that I was literally photographing blind.

Mosse also described how when he arrived in Congo, he felt he had “crossed a threshold into fiction”. His images from there often seem to skirt the real and the fictional, simply though their heightened and unreal colours. He has made the familiar seem strange and the real seem heightened to the point of absurdity. This is war reportage – but not as we know it.

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El fotoperiodista Richard Mosse (Irlanda, 1980) ha intentado mostrar la guerra, uno de esos enfrentamientos bélicos que permanecen en la opacidad para el resto del mundo, mediante una mirada distinta: con película infrarroja. Es un intento de que la dimensión sin parangón y la vileza del conflicto asalten nuestros ojos mediante la extrañeza y la irrealidad.

La intención de que las fotos transmitiesen esa irrealidad primó en la decisión del reportero de utilizar la película Aerochrome II, un film fabricado por Kodak y desarrollado para usos militares en la década de los años cuarenta del siglo XX. La película, que la empresa dejó de producir el año pasado, era empleada para detectar el camuflaje bélico en retratos aéreos.

La patología de esta guerra escapa a la comprensión de nuestra mirada Las fotos de Mosse,, muestran el paisaje del desastre bajo la irreal óptica de la película, que filtra la luz infrarroja invisible para el ojo humano y muestra los motivos en tonos azul lavanda, carmesí y rosa intenso. La “patología” de la guerra del Congo es tan compleja que “escapa a la comprensión de nuestra mirada”, ha declarado el fotógrafo al comentar su opción estética.

En sus viajes por el este del país, la zona más castigada por la guerra, el reportero siguió a grupos rebeldes armados en busca de alianzas en un territorio selvático plagado por las emboscadas, las masacres y la violencia sexual sistemática. Un estudio publicado en 2011 en la revista médica, American Journal of Public Health, concluyó que unas 48 mujeres son violadas cada hora en esta zona, donde 1,7 millones de personas han tenido que abandonar sus hogares y desplazarse a lugares con menos violencia.

Durante los últimos siete años Mosse ha ejercido el fotoperiodismo en Yugoslavia, Irán, Iraq, Pakistán, Haití y Siria. En los escenarios de desastres naturales o violencia bélica siempre ha intentado ofrecer una opción personal y alejada de los cánones del documental, porque el primer deber de un reportero, señala, es “ponerse en duda a sí mismo”.

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