Richard Estes and the Hyperrealism // El hiperrealismo de Richard Estes

Richard Estes was one of the founders of Hyperrealism, also called Photorealism. This trend in painting, which emerged in the United States at the end of the 1960s, was characterised by an interest in capturing reality using a photographic image as a model and by the aim of achieving a sharpness of focus that was absolute and more precise than that of the human eye

Estes. studied at the Art Institute of Chicago from 1952 to 1956 and, after completing his training, began to work for various advertising agencies and publishing companies. In 1959 he moved to New York, where he worked as an illustrator and designer and became acquainted with the world of photography. When he had saved enough money, he stopped working and travelled around Spain in 1962. In 1967 he showed some of the works executed during his trips to Allan Stone, whose gallery staged his first one-man show in 1968. In barely three years his work became known in the United States and Europe

Manhattan. became Estes’ favourite theme and over time other cities of the world were also depicted in his works. Although he admired Edward Hopper, he executed urban landscapes of a different nature, as they avoided night scenes and were devoid of narrative and emotional elements. On the contrary, he seeks to capture times of day when the light is brightest, and is especially attracted by metal surfaces, glass and mirrors, revelling in the deformed images of their reflections. Although they greatly resemble photographic views of the world, and Estes bases his compositions on photographs, he does not use them to imitate reality but to reconstruct it with a much sharper focus than direct observation allows

Richard Estes fue uno de los fundadores del hiperrealismo, también llamado fotorrealismo. Esta corriente pictórica, que surgió en Estados Unidos a finales de la década de 1960, se caracterizó por su interés por captar la realidad tomando como modelo la imagen fotográfica y por aspirar a una nitidez absoluta, de mayor precisión que la del ojo humano

Entre. 1952 y 1956 estudió en el Art Institute of Chicago y, tras finalizar su formación, comenzó a trabajar para diversas agencias de publicidad y empresas del mundo editorial. En 1959 se trasladó a Nueva York, donde trabajó como ilustrador y diseñador y se familiarizó con el mundo de la fotografía. Tras ahorrar el dinero suficiente, Estes dejó de trabajar y viajó por España en 1962. En 1967 enseñó algunas de las obras realizadas durante su viaje a Allan Stone, que presentaría su primera exposición individual en su galería en 1968. En apenas tres años, su obra era conocida en Estados Unidos y en Europa

Manhattan. se convirtió en su tema preferido y con el tiempo otras ciudades del mundo también pasaron a ser objeto de sus obras. A pesar de que admiraba a Edward Hopper, sus paisajes urbanos se distanciaron de los de éste, pues evitaban las escenas nocturnas y cualquier elemento narrativo o emocional. La luz de sus lienzos, por el contrario, busca aquellos momentos más brillantes del día, sintiéndose especialmente atraído por las superficies metálicas, los cristales y los espejos, que le permiten recrearse en las imágenes deformadas de sus reflejos. Aunque se acercan mucho a la visión del mundo que aporta una fotografía y Estes se basa en ellas paras sus composiciones, no las utiliza para imitar la realidad, sino para reconstruirla con una nitidez mucho mayor que la que permite la observación directa

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