Thomas Struth at the Museum // Thomas Struth en el Museo.

 

Over the past two decades the renowned German photographer Thomas Struth has devoted his attention to the production of one of his largest series which relates to the public’s daily relationship with works of art in museums around the world. Struth completed this project with images taken in the Prado. As such, the exhibition marks the start of the Museum’s initiative to offer “other viewpoints” on its collection.

For more than twenty years, Struth has been interested in representing the social spaces in which art is celebrated: temples, churches and in particular museums.This intention has led him to visit the main cities and museums throughout the world, from the Musée du Louvre in Paris to the Museo del Prado in Madrid. Over this period, Struth has focused his creative activities on portraying the daily life of works of art within the museum space and their relationship with visitors. Conceived as individual works or as larger series devoted to a single institution, Struth’s project was the subject of a travelling exhibition held in the United States in 2002 which concluded in the Metropolitan Museum of Art.

The project Making Time displayed around the Museums, illustrate the highly focused work that Struth has realised on the subject of art spaces, starting with Portrait of Giles Robertson of 1987 up to his creations in the Prado. Retrospective photographs such as Dürer’s Self-portrait in Munich, Galleria dell Accademia I (Venice), Liberty leading the People by Delacroix (taken during the time the painting was in the National Museum of Tokyo), and his image of a lone visitor (again in the Tokyo Museum) are displayed alongside with various photographs taken in the Prado itself. The result is a direct dialogue with the most celebrated galleries and works of art.

Making Time is the result of a collaboration between a living artist and the Museo del Prado. It marks the Museum’s intention to open up a new direction with the aim of establishing “other viewpoints” on its collections and ones which will invite reflection in a way comparable to initiatives at other international, historic museums.

La instalación del reconocido fotógrafo alemán Thomas Struth (Geldern, 1954) que tuvo lugar en el Museo del Prado en 2007, nos mostro las obras que durante dos décadas ha dedicado el artista a una de las series más amplias de su producción, el retrato de la cotidiana relación del público con las obras de arte en museos de todo el mundo. Struth completó su trabajo con imágenes obtenidas en el Prado.

Desde hace más de veinte años, el artista alemán se interesa por plasmar en sus fotografías los espacios de celebración social del arte: monumentos, templos, iglesias y, principalmente, museos. Este objetivo le ha llevado a recorrer las principales ciudades e instituciones museísticas de todo el mundo, desde el Musée du Louvre en París hasta el Museo del Prado en Madrid, donde concluye este nuevo y muy personal “Grand Tour”. A lo largo de este tiempo, Struth ha focalizado su labor creativa en retratar la vida cotidiana de las obras de arte dentro del espacio del museo y su relación con los espectadores. Concebidas como obras individuales o como series más amplias dedicadas a una misma institución, este proyecto de Thomas Struth formó parte, ya en 2002, de una retrospectiva itinerante celebrada en Estados Unidos que recaló en el Metropolitan Museum of Art de Nueva York.

El proyecto Making Time esta distribuido entre la colección permanente del Museo, e ilustran el intenso trabajo que ha realizado Struth sobre los espacios del arte, desde el origen de la serie con El retrato de Giles Robertson de 1987 hasta su última experiencia en el Prado. De esta manera, fotografías retrospectivas como la del Autorretrato de Durero de Múnich, Galleria dell’Accademia 1 (Venecia), la de La Libertad guiando al pueblo de Delacroix durante su estancia en Japón y la imagen del solitario visitante (ambas en el National Museum de Tokio), conviven, junto a algunas fotografías realizadas en el propio Museo del Prado.

Making Time es el resultado final de la colaboración de un artista contemporáneo con el Museo del Prado. Con él, la institución abre una nueva línea de trabajo, anunciada en su plan de actuación como una propuesta de establecer “otras miradas” sobre sus colecciones invitando a una reflexión que otros museos históricos internacionales han iniciado anteriormente.

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